-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47577 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

لطفا دربارة آيه فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمُم بِمَا كَانُواْ يَكْذِبُون;(بقره،10)

توضيحات بيشتري دهيد تا شبهات و مشكلات احتمالي حل شود؟

خداوند متعال از آيه 8ـ20 سورة بقره درباره منافقان و احوالاتشان، سخن ميگويد. يكي از ويژگيهايي كه در آية مورد بحث درباره آنها بيان ميكند اين است كه منافقان، قلب مريضي دارند; زيرا نفاق يك نوع بيماري است. انسان سالم يك چهره بيشتر ندارد، هماهنگي كامل در ميان روح و جسم او حكم فرماست، چرا كه ظاهر، باطن روح و جسم همه مكمل يكديگرند; اگر مؤمن است، تمام وجود او فرياد ايمان ميكند و اگر منحرف شود، باز هم ظاهر و باطن او نشان دهندة انحراف است، اين دو گانگي جسم و روح درد تازه و بيماري اضافي است، اين يك نوع تضاد و ناهماهنگي و از هم گسستگي است كه حاكم بر وجود انسان ميشود.

اما منافق، با اختيار خود كاري ميكند كه ظاهرش با باطنش متفاوت باشد; يعني در واقع خودش سبب ايجاد بيماري نفاق ميشود.

و از آن جا كه در نظام آفرينش، هر كس در مسيري قرار گرفت، و وسائل آن را فراهم ساخت، در همان مسير، رو به جلو ميرود، و يا به تعبير ديگر، تراكم اعمال و افكار انسان در يك مسير، آن را پررنگتر و راسختر ميسازد، لذا آيه ميفرمايد: فزادهم الله مرضا; خداوند بر بيماري آنها ميافزايد. يعني چون منافقان با اختيار خود اين مسير انحرافي را در پيش گرفتند، خداوند الطاف هدايتگري خود را از آنها ميگيرد، و منافقان خود را از اين الطاف محروم ميكنند; و هر كس لطف خدا شامل حالش نشود، هر چه در آن مسير بيشتر قدم بگذارد انحرافش نيز بيشتر ميشود.

و از آنجا كه سرماية اصلي منافقان، دروغ است و تا بتوانند، تناقضيها را كه در زندگي شان ديده ميشود با آن توجيه كنند، در پايان آيه ميفرمايد: براي آنها عذاب اليمي است به خاطر دروغهايي كه ميگفتند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج، صـ92، دارالكتب الاسلاميه.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.